Jicht

Jicht (artritis urica) is een aandoening die de laatste twee decennia in hoog tempo is toegenomen onder de bevolking. Het is een ontsteking in een gewricht welke wordt veroorzaakt door het onvermogen van het lichaam om urinzuren af te voeren, waardoor het lichaam deze gaat omzetten in vaste vorm; urinezuurkristallen. De ontsteking kan op verschillende plaatsen van het lichaam tot uiting komen en (acute) pijn veroorzaken. Het aangedane gewricht wordt vaak dik, rood en warm.

 

Reguliere behandeling is vaak nog steeds gebaseerd op het bestrijden van de symptomen. Wel weten we intussen veel meer over de invloed van voeding, drank en levensstijl op deze ziekte en het verloop ervan. Ook op het gebied van niet reguliere behandelingen bestaan tegenwoordig meerdere methoden om jicht te bestrijden.

 

 

Deze site verschaft u informatie over de ziekte jicht, waarbij naast reguliere informatie ook aandacht wordt besteed aan deze ziekte in relatie tot voeding, drank, levensstijl en alternatieve behandeling.

 

 

Het verhaal van Erik

Mijn naam is Erik, een 54 jarige accountant uit Rotterdam. De aandoening jicht was 6 jaar geleden voor mij totaal onbekend totat mijn linkervoet pijn begon te doen. Na enige tijd zoeken ben ik begonnen met Allopuriol en Colchicine. Hoewel in eerste instantie.....

Lees meer >>>


Jicht en verzuring

Tegenwoordig is het goed mogelijk om jicht structureel tegen te gaan door het lichaam te ontzuren. Bij jicht is namelijk sprake van verzuring van het lichaam. Dit betekent dat het lichaam de overtollige stroom aan afvalzuren in het bloed, zoals urinezuren, niet afdoende kan uitscheiden...

Lees meer over ontzuren >>>


Doe de online verzuringstest

Jicht wordt veroorzaakt door verzuring. Er zijn veel factoren die de kans op verzuring beïvloeden. Met deze test kunt u gemakkelijk zien of u een verhoogde kans heeft op verzuring.


Behandelen

Lees over de reguliere en alternatieve behandelingen
Lees meer >>

Voeding

Bekijk welke voeding goed is voor u

Lees meer >>

Ontzuren

Behandel jicht structureel en lichaamsvriendelijk

 

Lees meer >>

 Ervaringen

Lees ervaringen van enkele patiënten en therapeuten 
Lees meer >>