Author Topic: Duur aanval jicht  (Read 8388 times)

Paul K.

• Nieuweling
  • *
    • View Profile
Duur aanval jicht
« on: 11 August 2006, 10:29:10 »
Beste Aschwin,

Als kersverse geïnteresseerde allereerst mijn complimenten voor je uitgebreide en informatieve website. In afgelopen momenten van veel last geeft het de nodige steun.
De aanvallen die ik tot nu heb mogen ervaren waren wel hevig maar kortstondig van aard en goed te verhelpen met Diclofenac. Wat ik nu meemaak is van langere duur (linkerknie). Kun je iets meer vertellen over de duur van een jichtaanval of is dat per individu zeer
verschillend?

Groet,
Paul

Aschwin

• Moderator
  • Senior
    • View Profile
Duur aanval jicht
« Reply #1 on: 11 August 2006, 16:35:38 »
Hallo Paul.

Welkom op het forum. Jammer dat je jicht hebt.

Maar je bent hier bij lotgenoten, dus op de juiste plek om over je ziekte te lezen.

De duur van een jichtaanval verschilt per gewricht en heeft te maken met doorbloeding van het weefsel rondom het gewricht.

Het snelst geneest de ontsteking in de bal van je dikke teen, dus waar de dikke teen aan je voet vastzit. Die valt in zo’n dag wel te bezweren.
Het langzaamst geneest een ontsteking aan je sleutelbeen. Genezen kan tot een week duren.
De rest van de ontstekingen zit er tussenin.

Hoewel de duur van de ontstekingen per persoon kan verschillen, zijn die onderlinge verhoudingen iets dat je vaker tegenkomt. De knie zou ik in de categorie langdurig willen plaatsen, dus een dag of drie à vier ben je er toch wel mee bezig.

Met genezen bedoel ik hier dat je dus de jichtontsteking aanpakt met Colchicine. Maar bedenk dat je colchicine niet langer dan één à anderhalve dag achter elkaar mag slikken. Heb je dus een ontsteking in je knie, schouder, sleutelbeen, slik dan Colchicine als onderhouddosis: ’s-Ochtends een pil, ’s-avonds een pil. Probeer er 12 uur tussen te laten. Als de pijn erg hevig is dan ook nog ’s-Middags een pil, de tussenpozen tussen de pillen moeten dan 8 uur zijn. Maar doe dit maximaal een week. Als je dan nog steeds pijn hebt wordt het tijd om naar de reumatoloog te gaan en te vragen naar urinezuurproductieverlagende en-/of urineafscheidingverhogende middelen. Zie “medicatie” op de website.

De duur van een jichtaanval kun je zelf enorm bekorten. En dat is iets dat je graag wilt, want bij elke jichtaanval bestaat de kans dat de tophi (jichtknobbels / uraatstenen) groeien. En die gaan niet meer en kunnen je gewrichtsklachten geven of er voor zorgen dat je niet meer in een normale schoen past. Operatief zijn ze soms weg te snijden, maar soms is dat lastig als ze in het gewricht zitten.
Je kunt de duur van de aanval flink verkorten door een jichtontsteking meteen te herkennen en onmiddellijk met het slikken van Colchicine te beginnen. Vaak ben je er dan na vier tot zes uur vanaf en heb je dus relatief weinig Colchicine hoeven te slikken. Dat is beter voor het lichaam, je hebt geen of weinig vervelende bijwerkingen (sufheid, misselijk, diaree) en bovenal: De pijn is snel weg.

Daarom heb ik altijd Colchicine bij me, en op het werk ligt een doosje in de la, in de slaapkamer ligt een strip op het nachtkastje.

Jij slikt Diclofenac, dat is een niet-hormonale ontstekingremmer. Dat is een heel zwak medicijn tegen jicht en is niet afdoende om een serieuze jichtaanval snel en doeltreffend te genezen.

Je hebt nu antwoord op je vraag hoe lang een jichtaanval duurt, dus je kunt zelf bepalen of je bij de Diclofenac blijft of overschakelt op Colchicine.

Groet en sterkte,

Aschwin

Paul K.

• Nieuweling
  • *
    • View Profile
Duur aanval jicht
« Reply #2 on: 11 August 2006, 17:02:55 »
Beste Aschwin,

Bedankt voor je antwoord, het stelt me in ieder geval gerust dat een aanval langer kan duren dan 1 à 2 dagen wat tot nu toe mijn ervaring is geweest.
Vanmiddag heb ik bloed laten prikken, maandag a.s. de uitslag en dan zal de dokter een nieuw plan opstellen, voorzover het bloedbeeld meer duidelijkheid verschaft. Voor het weekend heb ik nu Naproxen (500 mg)ipv. Diclofenac.

Groet en nogmaals bedankt voor je uitgebreide reactie.

Paul

tonnie

• Nieuweling
  • *
    • View Profile
Duur aanval jicht
« Reply #3 on: 11 August 2006, 19:45:02 »
hoi aswin opdit moment ook zeer veel pijn aan knie kan hem bijna niet buigen,vanmorgen met colchicine begonnen,maar als ik het verhaal hierboven lees hoef ik er maar 3op een dag ieb er nu al6op pijn is nog steeds aanwezig????ook diclofinac er bij nemen????

Patrick

• Nieuweling
  • *
    • View Profile
Duur aanval jicht
« Reply #4 on: 11 August 2006, 21:28:06 »
citaat:

Je kunt de duur van de aanval flink verkorten door een jichtontsteking meteen te herkennen en onmiddellijk met het slikken van Colchicine te beginnen. Vaak ben je er dan na vier tot zes uur vanaf en heb je dus relatief weinig Colchicine hoeven te slikken.

Ik vraag me zo af als ik dit zo lees, je kunt de Colcichine alleen op doktersrecept krijgen, maar jij stelt nu dat je al na 4 tot 6 uur pijnvrij moet zijn.

Gisteren ben ik ook begonnen met de Colcichine maar zelfs na 12 uur was ik nog bij lange na niet pijnvrij.

Ik weet niet of het uitmaakt hoe je die dingen slikt, want ik ben er achter gekomen dat je als je een beetje warm water in je mond neemt en dan die tablet er bij doet, dat deze dan bijzonder snel oplost. Je kunt het water met de opgeloste Colcichine tablet makkelijker doorslikken.

Jij zegt ook dat jij overal Colcichine bij de hand hebt, stripje hier, stripje daar. Maar je kunt dit medicijn toch alleen maar krijgen op dokters recept?
« Last Edit: 11 August 2006, 21:28:06 by Patrick »

Aschwin

• Moderator
  • Senior
    • View Profile
Duur aanval jicht
« Reply #5 on: 12 August 2006, 07:02:32 »
Hallo Patrick.

Colchine is een receptplichtig medicijn.

Als je chronisch jichtpatiënt bent, zoals ik, dan heb je dat medicijn gewoon nodig.
Je hebt het niet dagelijks nodig, maar zodra je een jichtaanval krijgt heb je het meteen nodig. Je kunt dan niet eerst nog naar de dokter/huisarts gaan, dan naar de apotheek en dan gaan slikken. Dan ben je in het gunstigste geval en zeker drie uur verder, en dat is veel, veel te laat.

Daarom mag je als chronisch jichtpatiënt een voorraadje pillen in je koelkast bewaren. Net als diabetici die insuline in de koelkast hebben, etc.
Ik heb m’n eerste Colchicine bij de huisarts gekregen. Daarna, ook om kosten te besparen, heb ik ze telkens via internet besteld. Dan kost een recept maar 9 euro en de pillen kosten 12,01 euro per 30 stuks (1 doosje). Ik bestel altijd vier doosjes, dat past net door de brievenbus dus ik hoef niet eens thuis te zijn als de postbode komt.
Zodra ik aan m’n laatste doosje begin bestel ik meteen vier nieuwe.
Zo gaat dat al een hele tijd en dat gaat prima.
Nog een voordeel: Ik hoef niet vrij te nemen om naar de dokter te gaan, want die heeft (we leven al in de 21e eeuw (!)) nog steeds geen “koopavond” of “zaterdagopening”.

De internetapotheek is http://www.gm-apotheek.nl en je moet je er eenmalig registreren en je profiel invullen. Op een werkdag vòòr 10 uur besteld is doorgaans de volgende dag in huis. Ideaal.

Waarom is dat snel slikken nu zo belangrijk, want ook daar gaat je vraag over?
Nou, als je wacht met slikken tot de ontsteking flink is doorgezet moet er ook veel meer worden hersteld. En dat herstellen bestaat uit twee delen:

1.   De urinezuurkristallen oplossen. Dat doe je met Colchicine.
2.   De ontstekingsreactie afremmen en weg laten gaan. De Colchicine doet dat niet.

Je moet je het zó voorstellen: Enkele urinezuurkristallen (uraat) zijn in je gewricht neergeslagen (zo heet dat). Ze zijn er in gaan zitten. Ze zijn dus uit de bloedbaan gegaan en zitten nu in je gewricht. Het lichaam doet dat omdat op dat moment er te veel urinezuur in je bloed zit, en het lichaam vindt die hoge concentratie maar niks en wil daar van af. Dat doet ze door ze uit te scheiden als kristallen en ergens te dumpen.
Omdat krijstallen sneller vormen als het koud is worden die afgezet op koude delen van het lichaam: Oorschelp, voet, knie, hand.
Daarom krijg je vaker een jichtaanval in de winter en ook vaker in je slaap als bv je voet een groot deel van de nacht “buiten boord” ligt.

Terug naar het neergeslagen urinezuurkristal.
Zo’n kristal is scherp, heeft scherpe hoeken en is dus een irriterend object. Het gewricht is daar niet blij mee en geeft een indringeralarm af. Hierop reageert het lichaam door de locatie te omsingelen en een ontstekingsreactie te starten. De plek zwelt op, wordt warm en gaat pijn doen. Een heel natuurlijke reactie. Dit proces duurt een paar uur om op te starten.
Als je dat urinezuurkristal weghaalt, iets dat de Colchicine doet, dan is de ontstekingsreactie nog lang niet weg. Dat kan een dag, twee dagen, tot wel een week duren. Bij hardnekkige reacties is het dan ook wel eens handig om het lichaam te helpen met bv Diclofenac, want dat middel remt de ontsteking.

Als je dus weinig ontstekingsreactie (want die doet pijn, niet het kirstalletje) wilt, zul je zodra je iets voelt metéén Colchicine moeten slikken. Meteen twee pilletjes en dan om de 2 uur één pilletje. Dan ben je er na vier tot zes uur vanaf, want het kristal is weg en de ontstekingsreactie hoeft dus niet tot volledige ontwikkeling te komen. Dat is de truc en die leer je steeds beter toe te passen als je chronische jicht hebt. Je leert het verschil te voelen tussen een beginnende jichtontsteking en ander lichamelijk ongemak.

En daarom heb ik op een paar plekken (bureaulade op werk, portemonnee, nachtkastje, keuken) een stripje liggen. Als ik dan iets voel kan ik meteen slikken en ben ik er snel vanaf. Dat heeft veel voordelen: Je hoeft relatief niet veel medicijn te slikken, je hebt nauwelijks last van de jichtpijn en vooral: Je voelt je zekerder want je bent de jicht te baas. En die zelfverzekerdheid geeft je een sterk gevoel, iets dat je door de jicht in eerste instantie is afgenomen.

Groet en sterkte,
Aschwin

Aschwin

• Moderator
  • Senior
    • View Profile
Duur aanval jicht
« Reply #6 on: 12 August 2006, 07:05:37 »
Hallo Tonnie.

Ik heb het antwoord op jouw vraag verwerkt in mijn reactie aan Patrick.

Kortgezegd: Tijdens een jichtaanval moet je een kuur van Colchicine volgen, zie de pagina \"Medicatie\" (http://www.jicht.nl/medicatie.htm). Dat is dus om de twee uur een pilletje. Als de aanval hevig is dan kun je Diclofenac erbij slikken om de ontsteking te remmen.
Beslist niet langer dan anderhalve dag de Colchicinekuur volhouden!

Groet en sterkte,
Aschwin

john the indiaan

• Nieuweling
  • *
    • View Profile
Duur aanval jicht
« Reply #7 on: 12 August 2006, 11:04:51 »
hallo allemaal, wat ik ff zeggen wil, is dat je colchicine gewoon bij de gm. apotheek kunt bestellen ook zonder recept. alleen kost het je dan 9,00 euro. ik heb net weer 6 doosjes gekregen zonder dokters recept..........veel sterkte allemaal..gr, john...

Aschwin

• Moderator
  • Senior
    • View Profile
Duur aanval jicht
« Reply #8 on: 12 August 2006, 12:18:42 »
Hallo John.

Je hebt wel degelijk een recept nodig. Alleen is het zo dat bij die apotheek je dat recept meteen kunt laten maken. Dat zijn die 9 euro. Scheelt toch weer t.o.v. een recept van de huisarts (tussen 12,40 en 24,80 euro).
Het recept wordt geschreven door een arts die aan die apotheek verbonden is.

Groet,
Aschwin

Arnoud

• Nieuweling
  • *
    • View Profile
Duur aanval jicht
« Reply #9 on: 26 September 2007, 03:46:37 »
Wie weet iets over jichtknobbel?
Ik ben al meer dan 15 jaar jicht patiënt. De ziekte begon met een zwelling (tofu) aan de grote teen. Inmiddels heb ik overal jichtknobbels. Op mijn voeten zo erg dat normale schoenen niet meer passen. Ik koop daarom tweedehands schoenen die door een ander \'ingedragen\' zijn. Mijn rechterknie is twee zo groot als normaal. Twee vingers kan ik nauwelijks nog buigen.
Ik heb artsen gevraagd om die ontsierende en funktionarings-belemmerende jichtknobbels operatief te verwijderen. Maar niemand wil daaraan. Een reumatoloog zei dat die knobbels \'vanzelf\' maar moeten oplossen na een aantal jaren! Hiervoor is een Spartaanse levenswijze nodig. Een dieet zo streng dat dit m.i. niet vol te houden is. Na een eventuele operatie zouden er nog steeds klachten zijn. Nu van een \'tandpasta-achtige\' massa, die \'ellende\' veroorzaakt. Bovendien zouden sommige knobbels niet verwijderd kunnen worden omdat ze \'in het gewricht\' zitten?!
Wie weet meer over dit probleem?
Ik ben Arnoud (67), gewicht 74 kg, en ben een matige eter.

Arnoud
Arnoud

rdeuteko

• Nieuweling
  • *
    • View Profile
Duur aanval jicht
« Reply #10 on: 27 September 2007, 14:38:59 »
Beste Arnoud,
Kijk eens op deze url en neem deel aan het forum.
http://www.orthopedie.nl/forum2/threadlist.asp?frmID=2&repID=23464&msgID=201288&CurID=1

RonD
Vriendelijke groet

PeterB

• Junior
  • **
    • View Profile
Duur aanval jicht
« Reply #11 on: 28 September 2007, 01:25:45 »
Een opm betreffende gebruik van Colchichine: Ik heb het wel dagelijks nodig. E.e.a. onder controle bij reumatoloog. Daar wordt zo mij is verteld ook vanuit gegaan dat dit in eerste instantie bij jicht wordt voorgeschreven. Gezien het feit dat het enigste medicijn tegen jicht dat ik nog verdraag Colchichine is, zit ik al sinds een jaar op 3 x per dag. Helaas is de werking bij mij in de loop van de tijd verminderd. Doordat ik sinds juni 2006 bakpoeder en sinds juli zuiveringszout gebruik is de werking van colchichine weer zodanig dat ik de jicht onder controle kan houden. Zal op korte termijn de zuiveringszout ervaringen weer eens gaan plaatsen

gr Peter

Dings

• Nieuweling
  • *
    • View Profile
Duur aanval jicht
« Reply #12 on: 5 February 2010, 20:16:13 »
citaat:
Oorspronkelijk geschreven door Arnoud

Wie weet iets over jichtknobbel?
Ik ben al meer dan 15 jaar jicht patiënt. De ziekte begon met een zwelling (tofu) aan de grote teen. Inmiddels heb ik overal jichtknobbels. Op mijn voeten zo erg dat normale schoenen niet meer passen. Ik koop daarom tweedehands schoenen die door een ander \'ingedragen\' zijn. Mijn rechterknie is twee zo groot als normaal. Twee vingers kan ik nauwelijks nog buigen.
Ik heb artsen gevraagd om die ontsierende en funktionarings-belemmerende jichtknobbels operatief te verwijderen. Maar niemand wil daaraan. Een reumatoloog zei dat die knobbels \'vanzelf\' maar moeten oplossen na een aantal jaren! Hiervoor is een Spartaanse levenswijze nodig. Een dieet zo streng dat dit m.i. niet vol te houden is. Na een eventuele operatie zouden er nog steeds klachten zijn. Nu van een \'tandpasta-achtige\' massa, die \'ellende\' veroorzaakt. Bovendien zouden sommige knobbels niet verwijderd kunnen worden omdat ze \'in het gewricht\' zitten?!
Wie weet meer over dit probleem?
Ik ben Arnoud (67), gewicht 74 kg, en ben een matige eter.

Arnoud

jicht patient

ieniminie

• Nieuweling
  • *
    • View Profile
Duur aanval jicht
« Reply #13 on: 8 February 2010, 16:54:11 »
Hoe moet dat dan als je net als ik niet tegen Colchichine kunt? Ik ben naast iemand die jicht heeft ook iemand die een maag/darmprobleem heeft. Normaal heb ik al heel veel last van misselijkheid en diaree. Het is me tot nu toe niet gelukt de pillen binnen te houden. Is er iets anders wat ik kan nemen wat ik wel kan binnen houden? Ik krijg jichtaanval op jichtaanval. Nu in mijn wijsvinger. 4 keer zo dik als normaal en heel veel pijn. Er zit een knobbel op moijn bovenste kootje die niet meer weg trekt. Wat een ellende.[V]

cello

• Nieuweling
  • *
    • View Profile
Duur aanval jicht
« Reply #14 on: 10 June 2010, 00:38:59 »
ik heb al meer dan 20 jaar jicht en ben sinds  5 jaar bezig ipv allopurinol en colchine te gebruiken ,neem ik feldene 20 mg en voltaren 75mg dit zijn ook onstekings remmers,ik gebruik ze alleen als ik een aanval krijg,(mijn geluk ik woon in spanje en je hebt nergens een recept voor nodig Colchine kan je hier ook zo krijgen voor pakweg 4 euro) deze werken veel beter dan colchine in mijn geval  dan.